Gegevensbescherming

ZonMw: wils(on)bekwamen in wetgeving en praktijk in de zorg

Pro Facto doet in opdracht van ZonMw (ministerie van VWS) onderzoek naar de positie van wilsonbekwame patiënten en hun vertegenwoordigers.

In het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met prof.mr.dr. J.K.M. Gevers (Universiteit van Amsterdam/AMC), wordt onder meer onderzocht tegen welke problemen hulpverleners oplopen als het gaat om wilsonbekwame patiënten en wat er wel en niet goed gaat. Deze gegevens kunnen worden gebruikt bij het verbeteren van zowel de regelgeving als de uitvoeringspraktijk.


Rekenkamercommissie Regge en Dinkel: evaluatie Stimuleringsregeling IBA's en riolering buitengebied

Bij het waterschap Regge en Dinkel was tot 2010 een stimuleringsregeling voor IBA's en riolering in het buitengebied van kracht. In opdracht van de werkgroep op de rekenkamerfunctie van het waterschap heeft Pro Facto onderzoek gedaan naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van deze regeling. De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt:

Is de Stimuleringsregeling IBA's en riolering buitengebied Waterschap Regge en Dinkel doeltreffend geweest en is zij doelmatig uitgevoerd?

Het onderzoek bevatte vier componenten:
- De regeling op papier
- De regeling in ontwikkeling
- De regeling in werking
- De regeling beoordeeld

Deze vier onderdelen behelzen samen de aspecten die van belang zijn om de centrale onderzoeksvraag te beantwoorden.

In ieder onderzoeksonderdeel stonden één of meer deelvragen centraal. Per deelvraag zijn een aantal aandachtspunten onderscheiden die van belang waren om te komen tot een heldere beantwoording van die deelvraag.

Rekenkamercommissie Tytsjerksteradiel: inhuur van derden: luxe noodzaak?

De rekenkamercommissie van de gemeente Tytsjerksteradiel heeft besloten om in 2010 het beleid en de uitvoering met betrekking tot de inhuur van externen (of derden) op rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid te onderzoeken. Het onderzoek had uitsluitend betrekking op de inhuur van diensten en niet op werken of leveringen. De centrale onderzoeksvraag voor het onderzoek luidde als volgt:

Wat was in 2009 de aard en omvang, rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van de inhuur van externen in de gemeente Tytsjerksteradiel?

Deze centrale onderzoeksvraag valt uiteen in de volgende deelvragen, onderverdeeld naar de begrippen rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en aard en omvang.

Rechtmatigheid
1. Welke Europese en nationale wet- en regelgeving is van toepassing op de inhuur van externen?
2. Welk geschreven beleid over de inhuur van externen kent de gemeente Tytsjerksteradiel?
3. Op welke wijze is het geschreven beleid tot stand gekomen?
4. Welk ongeschreven beleid over de inhuur van externen kent de gemeente Tytsjerksteradiel?
5. In hoeverre komt de praktijk van de inhuur van externen in 2009 overeen met wet- en regelgeving en met het geschreven en ongeschreven beleid?

Doelmatigheid
6. In hoeverre is de inhuur van derden in 2009 doelmatig verlopen?

Doeltreffendheid
7. Is het ongeschreven beleid algemeen bekend en onderkend? In hoeverre is de inhuur van derden in 2009 doeltreffend verlopen?

Aard/omvang
8. Wat is de aard en omvang van de inhuur van externen in 2009?

Rekenkamercommissie Ommen: de Wmo in Ommen

Op 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking getreden. In de Wmo zijn de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet en het onderdeel huis­hou­de­lijke verzorging uit de AWBZ samengebracht. De rekenkamercommissie van de gemeente Ommen wilde inzicht in de doel­treffendheid en doel­ma­tig­heid van de uitvoering van de Wmo in deze gemeente en de sturing door de ge­meen­te­raad en het college van burgemeester en wethouders. Er is voor gekozen het onderzoek te beperken tot de prestatievelden 3, 4, 5 en 6. De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt:

Wat is de rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid van de uitvoering van de Wet maat­schap­pelijke on­dersteuning in de gemeente Ommen met betrekking tot de pres­ta­tie­velden 3, 4, 5 en 6, hoe kan de sturing door college en raad beoordeeld wor­den en welke knelpunten doen zich in de praktijk voor?

Rekenkamercommissie Tynaarlo: consequenties Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

In dit onderzoek van de rekenkamercommissie Tynaarlo (hierna: RKT) staat de voorbereiding van de gemeente Tynaarlo op de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen centraal. Deze wet is op 1 oktober 2009 in werking getreden. De wet kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de dienstverlening.

Dit onderzoek heeft betrekking op de financiële gevolgen van de Wet dwangsom voor de gemeente. Daarnaast wilde de RKT weten hoe het doel van de wetgever – snellere besluitvorming – gerealiseerd kan worden.

De RKT formuleerde de volgende centrale onderzoeksvraag:

Heeft de gemeente Tynaarlo zich voldoende voorbereid op de invoering van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen per 1 oktober 2009?

Voor het onderzoek is deze vraag uiteengelegd in deelvragen. De RKT formuleerde de volgende deelvragen.
1. Wat houdt de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen in?
2. Hoeveel besluiten worden per jaar afgegeven op de verschillende beleidsterreinen?
3. Wat zijn de afhandelingstermijnen van de besluiten?
4. Welke financiële gevolgen kan de invoering van de nieuwe regeling hebben voor de gemeente Tynaarlo?
5. Wat zijn verbeterpunten binnen de bestudeerde werkprocessen?

 

Rekenkamercommissies Elburg, Nunspeet, Oldebroek, Putten: inhuur van derden

De inhuur van derden is voor gemeenten financieel en beleidsmatig van belang. Daarnaast heeft het onderwerp maatschappelijke waarde: een gemeente moet immers transparant kunnen maken hoe de publieke middelen worden besteed. Met een onderzoek naar de inhuur van derden wilden de rekenkamercommissies van de gemeenten Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Putten per gemeente inzicht ge­ven in de omvang en de kosten van de inhuur, de werkwijze die wordt gevolgd bij inhuur en de mate waarin de inhuur voldoet aan de gestelde of de te stellen eisen. Het onderzoek kende de volgende centrale onderzoeksvraag:

Hoe vindt de inhuur van derden bij de gemeenten Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Putten plaats, welke kosten zijn daarmee gemoeid en hoe wordt hierover verantwoording afgelegd?

 

Rekenkamercommissie Noordoostpolder: juridische kwaliteitszorg

Vanuit meerdere raadsfracties in de gemeenteraad van de gemeente Noordoostpolder is de wens geuit indringend te kijken naar de juridische kwaliteit die de gemeentelijke organisatie realiseert. Die wens resulteerde in een rekenkameronderzoek naar juridische kwaliteitszorg, waarvan dit rapport de weerslag vormt. De onderzoekers hebben door middel  van documentstudie en interviews een nulmeting gedaan. Vervolgens heeft de rekenkamercommissie aan de hand van een normenkader, genaamd het "Groninger Model", de verschillende aspecten van juridische kwaliteit beoordeeld.

Rekenkamercommissie Noordoost-Fryslân: inhuur van derden Kollumerland

Gemeenten voeren een groot aantal verschillende taken uit. Daarvoor beschikken zij over een eigen ambtenarenapparaat. In beginsel is het de bedoeling dat met dat apparaat alle gemeentelijke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het komt echter voor dat taken en werkzaamheden worden uitbesteed aan derden. In opdracht van de rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, de gezamenlijke Reken­ka­mer­commissie van de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadeel, Dongeradeel en Kol­lu­mer­land c.a., heeft Pro Facto onderzoek gedaan naar de inhuur van derden in de gemeente Kol­lu­mer­land c.a.

Het onderzoek had uitsluitend betrekking op de inhuur van derden en diensten en niet op werken. De centrale onderzoeksvraag voor het onderzoek luidde als volgt:

Wat is de omvang van de inhuur van derden binnen de gemeente Kollumerland c.a. in de jaren 2008 en 2009, welke kosten waren daarmee gemoeid, hoe vond inhuur plaats, hoe werd daarover verantwoording afgelegd en hoe kan de inhuur van derden worden verklaard en beoordeeld?

Rekenkamercommissie Hendrik-Ido-Ambacht: de invoering en uitvoering van de Wmo

Op 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking getreden. In de Wmo zijn de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet en het onderdeel huishoudelijke verzorging uit de AWBZ samengebracht. Gemeenten zijn op grond van de Wmo verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning. Maatschappelijke ondersteuning om­vat activiteiten die het mensen mogelijk maken om "mee te doen in de samenleving". Het ministerie van VWS geeft de kaders aan waarbinnen elke gemeente zijn eigen beleid kan maken. Er is voor gemeenten veel beleidsvrijheid.

De rekenkamercommissie van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft onderzoek laten uitvoeren naar de toepassing en uitvoering van de Wmo in deze gemeente. De centrale onderzoeksvraag van het onderzoek luidde als volgt:

Hoe is de Wmo ingevuld, ingevoerd en ingebed in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht?

De rekenkamercommissie heeft een breed pallet aan (deel)vragen geformuleerd, die te categoriseren zijn in vier thema's:
I.     Invulling en inbedding
II.    Relatie met de maatschappij
III.   Financiën
IV.  Controle

Rekenkamercommissie Haarlem: evaluatie gang van zaken stadion Oostpoort

De door de rekenkamercommissie geformuleerde probleemstelling luidde als volgt:

Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen rond de planvorming en –ontwikkeling van het pro­ject stadion Oostpoort en in hoeverre voldoet het project aan de normen van deug­delijke projectrealisatie?

Deel 1 van het onderzoek betrof het opstellen van een feitenrelaas en een analyse van die bevindingen aan de hand van het normenkader voor de uitvoering van grote projecten. Deel 2 betrof nader onderzoek naar één of meer aspecten van het project die op basis van de ana­lyse van deel 1 nadere beschouwing verdienen. Het doel van het onderzoek was daarmee drie­ledig:
1. beschrijven van de gang van zaken rond het project stadion Oostpoort
2. beoordelen of die in overeenstemming is met de uitgangspunten van deugdelijke projectrealisatie, en
3. informatievoorziening aan de raad

Chantal Ridderbos-Hovingh

uw contactpersoon
Chantal Ridderbos-Hovingh

Chantal is voor dit onderwerp onze contactpersoon.
Meer informatie over haar vindt u hier.
050 313 98 53

Neem contact op met Chantal

Zoeken