Gegevensbescherming

Ministerie van EZ: evaluatie Wet handhaving consumentenbescherming

De Consumentenautoriteit is vanaf 2007 belast met het toezicht op de naleving van het Consumentenrecht. De oprichting van de Consumentenautoriteit is geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Op basis van deze wet kan de Con­su­men­ten­au­to­ri­teit overtredingen van het consumentenrecht handhaven langs bestuurrechtelijke weg of langs privaatrechtelijke weg. Daarbij heeft de Consumentenautoriteit de bevoegdheid een overeenkomst te sluiten in het geval van massaschade. Bij de totstandkoming van de Wet handhaving consumentenbescherming is bepaald dat het stelsel van handhaving via het bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke spoor, alsmede de bevoegdheid tot het sluiten van overeenkomsten inzake massaschade, na twee jaar zou worden geëvalueerd. Pro Facto heeft deze evaluatie uitgevoerd.

De vraag die in dit onderzoek centraal staat, is wat de praktijkervaringen zijn van de Consumentenautoriteit met het stelsel van handhaving langs de twee sporen en met de bevoegdheid van de Consumentenautoriteit inzake massaschade. Met de beantwoording van deze vraag hoopt de wetgever inzicht te krijgen in de werkwijzen van de Con­su­men­ten­au­toriteit en in het bijzonder in de ervaringen met het daarbij gehanteerde hand­ha­vings­stel­sel­.

Rekenkameronderzoek Dalfsen

De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt:

Op welke wijze maakt de raad gebruik van haar sturingsmogelijkheden met betrekking tot aanschaffingen van de brandweer?Daarbij zijn de volgende deelvragen onderscheiden:

a. Hoe verhoudt zich het aanwezige materiaal tot wat een brandweerorganisatie die opereert binnen een gebied van de omvang van een gemeente als Dalfsen mag worden verwacht?

b. Hoe verhouden de kosten van de aanschaffingen van materieel zich met brandweerorganisaties van de omvang van Dalfsen?

c. Wordt de raad op adequate wijze in staat gesteld tot sturing van het proces van aanschaffingen en, meer algemeen, het beleid met betrekking tot de brandweer?

Het onderzoeksrapport is binnenkort beschikbaar.

Rekenkameronderzoek Coevorden

De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt: Verloopt de afhandeling van bouwaanvragen door burgers en bedrijven door de gemeente Coevorden rechtmatig, klantgericht, doeltreffend en doelmatig? Bijzondere aandachtspunten bij deze onderzoeksvraag was de communicatie met de aanvragers van bouwvergunningen en de doorlooptijden van de bouwplanprocedure.

Het klanttevredenheidsdeel van dit onderzoek is uitgevoerd door I&O Reseach, terwijl de interne procesevaluatie en juridische componenten door Pro Facto zijn verricht. Het rapport is binnenkort te downloaden.

 

 

Rekenkameronderzoek Spijkenisse

In opdracht van de rekenkamercommissie van de gemeente Spijkenisse is onderzocht in hoeverre de middelen voor de behandeling van bezwaarschriften doeltreffende en doelmatig zijn ingezet. Daarbij zijn de maatregelen beschreven die de gemeente de afgelopen vijf jaar heeft ondernomen om achterstanden te verkleinen en termijnen te verkorten. De met de afhandeling van bezwaarschriften gepaard gaande kosten (personeel, inhuur, overig) zijn gedetailleerd in kaart gebracht. U kunt het rapport hier downloaden.

Rekenkameronderzoek Castricum/Langedijk

In dit onderzoek stond centraal de wijze waarop de gemeente Castricum de aanvragen voor bouwvergunningen en aanvragen voor voorzieningen op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten afhandelt en hoe het staat met de tevredenheid van aanvragers over de manier waarop hun aanvragen zijn afgehandeld. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Rekenkamer Castricum en Langedijk.

Het klanttevredenheidsdeel van dit onderzoek is uitgevoerd door I&O Reseach, terwijl de interne procesevaluatie en juridische componenten door Pro Facto zijn verricht. Het rapport is hier te downloaden.

De banden aangehaald - Een onderzoek naar een methodiek voor prestatiemeting...

- Een onderzoek naar een methodiek voor prestatiemeting voor de afdeling FIS, Agentschap Telecom

In opdracht van het Agentschap Telecom
november 2003

De concurrerende macht: een nieuwe rol voor de overheid?

- Een verkenning van technische, maatschappelijke en juridische ontwikkelingen rond de elektronische snelweg en de gevolgen voor de rol van de overheid


In opdracht van het Ministerie van Justitie
maart 2001

Download de samenvatting als pdf-bestand

Situeren met beleid - Een onderzoek naar het nevenlocatiebeleid van rechtbanken

In opdracht van het ministerie van Justitie

april 2000


Download de samenvatting als pdf-bestand

inleiding

Hieronder volgten de links naar openbare rapporten, artikelen en adviezen van de afgelopen jaren. In de meeste gevallen kunt u aanvraag-exemplaren van de genoemde publicaties verkrijgen. Voor het lezen van pdf-bestanden heeft u Acrobat Reader nodig.

Kwaliteit van dienstverlening

Politie en justitie

(bestuurlijke) Organisatie

Evaluatie-onderzoek

Juridisch advies

Rekenkameronderzoek

 

Wie klaagt?

In 2007 bestond de Nationale ombudsman 25 jaar. Het 25-jarig bestaan vormde aanleiding om een bundel uit te brengen, Werken aan behoorlijkheid, de Nationale ombudsman in zijn context, waarin het werk van de Nationale ombudsman vanuit meerdere invalshoeken werd belicht. In samenwerking met prof.dr. Marc Hertogh heeft Pro Facto ten behoeve van deze bundel onderzoek gedaan naar de profielen van de klagers bij de Nationale ombudsman. Het artikel is hier te downloaden.

Chantal Ridderbos-Hovingh

uw contactpersoon
Chantal Ridderbos-Hovingh

Chantal is voor dit onderwerp onze contactpersoon.
Meer informatie over haar vindt u hier.
050 313 98 53

Neem contact op met Chantal

Zoeken