Cursus Jeugdwet

Doel
Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten op grond van de Jeugdwet verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. De verantwoordelijkheid van gemeenten ziet daarmee onder andere op het versterken van het opvoedkundig klimaat in gezinnen, wijken, scholen en kinderopvang en het voorzien in een kwantitatief en kwalitatief toereikend aanbod van jeugdhulp. Hierbij geldt als uitgangspunt dat ouders in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn en dat waar dat niet lukt, hulp op grond van de Jeugdwet hulp wordt ingezet. Na afloop van deze cursus beschikken deelnemers over voldoende kennis van de Jeugdwet ten behoeve van de dagelijkse uitvoeringspraktijk.

Doelgroep
Medewerkers van gemeenten die betrokken zijn bij de uitvoering van de Jeugdwet.

Programma
Tijdens deze cursus wordt in ieder geval ingegaan op de volgende onderwerpen:
- Uitgangspunten en basisbeginselen van de Jeugdwet
- De toegang tot jeugdhulp en het woonplaatsbeginsel
- De samenwerking met (zorg)aanbieders
- Het persoonsgebonden budget
- Actuele jurisprudentie

Werkwijze
De training is sterk op de praktijk gericht en interactief. Er wordt gewerkt met korte inleidingen en cases uit de praktijk van de cursusleider en de deelnemers.

Duur
Twee dagdelen

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Chantal Ridderbos-Hovingh.

Cursus Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Doel
Op 1 januari 2015 is de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) in werking getreden. Deze wet geeft aan gemeenten de opdracht ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Op grond van de Wmo 2015 verstrekt de gemeente voorzieningen aan kwetsbare burgers die niet op eigen kracht, op met behulp van personen uit hun sociale netwerk, in staat zijn tot zelfredzaamheid of maatschappelijke participatie. Het kan dan gaan om het bieden van begeleiding, dagbesteding of huishoudelijke ondersteuning. Maar ook het bieden van onderdak in de vorm van beschermd wonen valt onder de Wmo 2015. Gemeenten zijn bovendien ook verantwoordelijk voor het bieden van cliëntondersteuning. Na afloop van deze cursus beschikken deelnemers over voldoende kennis van de Wmo 2015 ten behoeve van de dagelijkse uitvoeringspraktijk.

Doelgroep cursus
Medewerkers van gemeenten die betrokken zijn bij de uitvoering van de Wmo 2015. De cursus kan als basiscursus worden gegeven of als verdiepende cursus.

Programma
Tijdens deze cursus wordt onder andere ingegaan op de volgende onderwerpen:
- Uitgangspunten en basisbeginselen van de Wmo 2015
- Het doen van onderzoek
- De wijze van beschikken
- Samenwerking met (zorg)aanbieders
- Het persoonsgebonden budget en de eigen bijdrage
- Actuele jurisprudentie
- Aanverwante wet- en regelgeving

Werkwijze
De training is sterk op de praktijk gericht en interactief. Er wordt gewerkt met korte inleidingen en cases uit de praktijk van de cursusleider en de deelnemers. De cursus wordt in company gegeven.

Duur
Twee dagdelen

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Chantal Ridderbos-Hovingh.

Efficiënt en effectief afhandelen van (oneigenlijke) Wob-verzoeken

Heeft u last van de Wob? Ontvangt u veel verzoeken? Heeft u het gevoel dat misbruik van de wet wordt gemaakt? Inderdaad is in sommige gevallen sprake van oneigenlijk gebruik. Door de wetgever wordt eraan gewerkt dit oneigenlijke gebruik te beteugelen. U hoeft echter niet op een wetswijziging te wachten. U kunt zelf ook maatregelen treffen om de Wob-verzoeken efficiënter en effectiever af te handelen.

Doel
Na het volgen van de cursusmiddag bent u op de hoogte van de actualiteiten rond de Wob en ontvangt u allerhande tips voor een effectieve en efficiënte afhandeling van Wob-verzoeken.

Doelgroep
Medewerkers werkzaam bij de overheid die te maken hebben met de Wob.

Programma
Tijdens de cursus wordt ingegaan op actuele jurisprudentie rond de Wob en worden de voorstellen om de Wob te wijzigen besproken. Er worden allerhande tips gegeven voor een effectieve en efficiënte afhandeling van Wob-verzoeken.

 

Wij kunnen u ook op andere wijzen ondersteunen met de uitvoering van de Wob, bijvoorbeeld door het verzorgen van jurisprudentie-actualiteiten, het uitvoeren van een Wob-audit binnen uw organisatie of door Wob-verzoeken of -bezwaarschriften af te handelen. Klik hier voor meer informatie.

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Doel
Na het volgen van de cursus is de deelnemer bekend met de inhoud van de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob). De deelnemer is op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de ontwikkelingen die de komende tijd worden verwacht.

Doelgroep
Medewerkers werkzaam bij de overheid. Kennis van de Wob is geen vereiste.

Programma

  • Stelsel en reikwijdte Wob
  • Kernbegrippen Wob
  • Procedure en beslistermijnen
  • Weigeringsgronden
  • Samenloop met andere wetgeving
  • Actuele jurisprudentie
  • Toekomstige ontwikkelingen

 

Wij kunnen u ook op andere wijzen ondersteunen met de uitvoering van de Wob, bijvoorbeeld door het verzorgen van jurisprudentie-actualiteiten, het uitvoeren van een Wob-audit binnen uw organisatie of door Wob-verzoeken of -bezwaarschriften af te handelen. Klik hier voor meer informatie.

De bezwaarschriftprocedure van de Awb

Voor de wijze waarop bezwaarschriften moeten worden afgehandeld is in de Algemene wet bestuursrecht een regeling getroffen. Naast deze formele wijze van afhandeling, krijgt de informele aanpak – het door de ambtenaar persoonlijk contact opnemen met de betrokken burger(s) - steeds meer aandacht. Zowel over de formele als de informele afhandeling van bezwaarschriften doen zich in de praktijk de nodige vragen voor. Hoe kan de bezwarenprocedure efficiënt en effectief worden georganiseerd? Wanneer is een bezwaarschrift geschikt voor de informele afhandeling? Over welke competenties moet de ambtenaar beschikken? Wanneer kan worden afgezien van horen? Is sprake van een appellabel besluit? Is de termijnoverschrijding verschoonbaar? Wanneer gelden uitzonderingen op de hoofdregel van ex nunc-toetsing? Hoe moet het dictum van het besluit op bezwaar luiden? Op deze en andere vragen wordt een antwoord gegeven tijdens deze cursusdag.

Doel
Na het volgen van de cursus is de deelnemer bekend met de regeling van de Awb voor de bezwaarbehandeling en de wijze waarop dit informeel kan geschieden. De deelnemer is op de hoogte van actuele jurisprudentie en verwachte ontwikkelingen die te maken hebben met de bezwaarafhandeling.

Doelgroep
Medewerkers die te maken hebben met de afhandeling van bezwaarschriften en werkzaam bij de gemeentelijke of provinciale overheid of een waterschap. Ook leden van een adviescommissie bezwaarschriften behoren tot de doelgroep. Van de deelnemers wordt redelijke kennis van het bestuursrecht verwacht.

Programma
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Functies van de bezwaarprocedure en de organisatie daarvan
  • Handreiking professionele afhandeling van bezwaarschriften
  • Kernbegrippen (besluit, belanghebbende)
  • Ontvankelijkheid, vormvoorschriften
  • Inhoudelijke beoordeling
  • Karakter heroverweging: toetsing ex nunc/ex tunc, rechtmatigheid en doelmatigheid
  • Dictum in bezwaar
  • Wet kosten voorprocedure
  • Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen
  • Recente jurisprudentie over bovengenoemde onderwerpen

Expertise
Pro Facto is op verschillende manieren betrokken bij de Awb-bezwaarschriftprocedure. Door het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden van externe hoor- en adviescommissie, zoals het organiseren van zittingen, het zorgen voor verslaglegging en het voorbereiden van adviezen. Daarnaast vertegenwoordigen medewerkers van Pro Facto bestuursorganen regelmatig in bezwaarschriftprocedures. Tot slot is Pro Facto in het verleden betrokken bij onderzoek naar het functioneren van de bezwaarschriftprocedures, onder meer in opdracht van gemeentelijke rekenkamercommissies.

Prof. dr. Heinrich Winter, directeur van Pro Facto en hoogleraar Toezicht bij de vak¬groep Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijks¬universiteit Groningen, is auteur van de uitgave 'De Awb-bezwaarschriftprocedure'. Momenteel bewerkt hij deze monografie voor een derde druk. Hij is opsteller van de Handreiking professioneel behandelen van bezwaarschriften .

Zoeken